Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 27 april 2011

Soldatens påskdag

Porsökyrkan, Luleå. Mitt i ett bostadsområde och nära Universitetet.
Foto: B.R.

Arbetsdagen avslutades med Veckomässa i Porsökyrkan. Påskljuset var tänt och de sex ljusen på altarbordet. Den liturgiska färgen var vit - högtidens och festens färg.


Porsökyrkans altarbord ikväll. Tagit med mobiltelefonen. Foto:B.R.


Under påsktiden får vi följa flera av Jesu närmaste vänner, när de möter Jesus för första gången som uppstånden och deras reaktioner på det. Men hur reagerade makthavarna, soldaterna, de som hånat, slagit, spikat fast Jesus på korset - när de hörde ryktet om Jesu uppståndelse? Hur kändes det för dem? Vad tänkte de?


Kristusljuset som tändes på Påskdagen. Porsökyrkan.


Daniel Kviberg har reflekterat kring en av soldaterna nära Jesus. Jag citerar en del av dikten:

Soldatens påskdag
Jag korsfäste honom i fredags
och vaktade graven i natt 
mot tjuvar, sömnig och frusen
och lite rädd där jag satt
i mörkret och tänkte på orden
jag ännu i öronen hör:
Fader! Förlåt soldaten
som inte vet vad han gör!

Då rivs mörkret bort som en bindel
av ett ljus som jag aldrig sett!
....

Han lever - han som jag har dödat.
Han vill bli min bror och min vän,
och inga mutor i världen
kan ändra den sanningen.
.......

Daniel Kviberg, Bokstäver, Westerbergs förlag, 1983


Altarbordet i Nederluleå kyrka. Foto: B.R.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar