Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 26 mars 2013

Vintern rasar ut


Vintern rasar bokstavligen ut allt mer och mer - men det finns mycket att ta av...


På förmiddagen var det riktigt klart och soligt.


På min promenad förbi travet idag mötte jag en buss där det stod "Ha en bra dag" där destinationsorten brukar stå. Ja, tänk om man kunde kliva på en buss och åka till "Ha en bra dag".
Hur skulle den orten se ut? Vad skulle finnas där?
Det skulle kanske bli svårt att få sittplats.
Vad skulle bussbiljetterna vara värda?

Jag har haft en bra dag utan att åka buss någonstans.
Det är tur att en bra dag kan vara där man är,
att man inte jämt måste åka någonstans eller göra något speciellt.



Kryptan, Missionskyrkan, Piteå


Vi är nu inne i den s.k. Stilla veckan.
Stillheten kommer inte automatiskt till oss.
Det är inte lätt att leva i stillhet när man arbetar eller har små barn
eller annat som pockar på uppmärksamhet.
Stillheten måste man söka.
Man kan försöka hitta små stillhets-stunder, mitt i allt man är i.
Ta vara på köer, väntetider, små pauser istället för att bli irriterad och otålig.

Även om det är mycket ljud och rörelse runt omkring en,
så har säkert du, liksom jag,
ibland varit med om att ändå uppleva stillhet och ro inombords.
Det är en förunderlig gåva.
Det vill jag önska den här veckan.



Från Bergnäskyrkan, Luleå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar