Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 17 mars 2013

Våga låta det bli som det blir

Porsökyrkan jan 2012

Vad var det som hände?!
Det är det egentligen ingen som kan svara på.

Maria blev mitt i sitt vardagsliv fullständigt överraskad.
Hon försökte förstå, orientera sig...
Alla tilltal, hälsningar eller budskap är inte från Gud.
Så klokt av Maria, så ung hon var, att fundera på vad det här kunde betyda.

Någonting hos ängeln eller i ängelns budskap övertygade Maria att det var "på riktigt".
Hur skall då detta ske?
Kanske hade Maria redan accepterat uppdraget och var redan med på noterna. Frågan kan vara ställd skeptisk, ifrågasättande eller också ivrigt och nyfiket; hur kommer jag in i det här, vad blir min uppgift?

Maria kunde omöjligt förstå vad hon gav sig in i, vilka konsekvenser det skulle få.
Livet rymmer många hemligheter.

Maria klarade av att leva i sin undran och förundran, hon krävde inga djupa förklaringar, att det obegripliga skulle bli begripligt, att hon skulle förstå precis allt.

Det jag vill ta till mig av dagens evangelietext (Lukas kap 1 v 26-38) är:
Att tillåta frågorna och undran komma, samtidigt lita på att Gud vill mig väl och ger mig den kraft jag behöver. Ibland tar oron för hur det ska bli mer kraft än det som verkligen sker.

Marias undran: Hur ska detta ske, byts snart till: Må det ske med mig som du har sagt.

Min bön idag är att lite mer våga låta det bli som det blir, eller låta det vara som det är. Inte i likgiltighet eller nonchalans, utan mer i tillit och förundran. Att kunna vänta. Jag vill vara mer rädd om livets hemligheter, mysterium, ja, det ofattbara - som det faktiskt finns gott om. Nära.

Var inte rädd...
Herren är med dig... den helige Ande ska komma över dig och den högstes kraft skall vila över dig.


Porsökyrkan jan 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar