Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 15 mars 2013

43 år sedan


I dag har jag varit i Hoppets kapell i Piteå. Det var 43 år sedan sist. Den 11 April 1970. Det var på min pappas begravning. Vad jag kan minnas så har jag inte varit där sedan dess.
Min tanke var att jag skulle ha fotograferat med mobilkameran, men jag glömde alldeles bort det när jag väl kom dit. Fokus var - helt rätt - på annat.
När jag några timmar senare skulle köra hem tog jag ett kort på avstånd - vilket inte gjorde sig så bra.

Den som begravdes idag var, märkligt nog, precis lika gammal som min pappa var då, dvs alldeles för ung. Förutom jag själv, var en person till med på begravningsgudstjänsten som också var med 1970.




När jag kom hem var jag tvungen att leta rätt på foton från pappas begravning och upptäckte då en likhet till; det var samma psalmer! I den gamla psalmboken var det nummer 355 och 594. Ps nr 355 var Blott en dag (nu 249). Den andra psalmen, 594 sjungs sällan idag, i alla fall i de sammanhang som jag rör mig i Tänk, när en gång det töcken har försvunnit... och i andra versen; Tänk, när en gång vart varför blir besvarat... (Text: W.A. Wexels 1841, 1845, E. Silén 1920, A. Frostenson 1980. Musik: O. Ahnfelt 1850.) Den finns i Den Svenska Psalmboken på nr 320. Valet av den andra psalmen, tänker jag, var just ordet varför och längtan efter att förstå, eller åtminstone någon gång få förstå.




Trots att kapellet är renoverat sedan 1970 så stämde min bild av kapellet ganska bra. Speciellt kommer jag ihåg det stora fönstret som är kapellets "altartavla". Annars så minns jag nog mest alla svarta kläder och alla ledsna människor. Mamma hade svart flor över ansiktet som var vanligt på den tiden. Det var lite skrämmande... minns nu i skrivande stund att min yngste bror, som bara var 8 år hade svårt för alla svarta tunna tyger efteråt en tid.


Mamma och jag april 1970

I dag är vi många som ofta går i svarta kläder och svarta strumpbyxor (eller leggings/tajts) - både till vardag och fest, det är inget konstigt med det. Då var svart mer reserverat för sorg.

Dagen efter pappas död gick mamma och jag ut på stan för att köpa oss var sin svart klänning - det var viktigt att vara sorgklädd. Mamma hade bara ett par dagar innan, tillsammans med pappa varit i en av klädbutikerna i Piteå och köpt en klänning, som hon inte hade hunnit använda. Nu bytte hon den mot en svart klänning. Jag kommer ihåg att personalen i butiken visade att de var berörda.
Denna morgon stod det om dödsolyckan på första sidan i Piteå-Tidningen med stora rubriker, utan att nämna pappas namn - men en del av dem vi mötte förstod att det var pappa när de såg oss. Piteå var (är) en liten stad och vi bodde mitt i stan.

Det var min första svarta klänning. Förunderligt nog så blev jag inte avskräckt - det har blivit måååånga svarta kläder under dessa 43 år!
 

2 kommentarer:

  1. Så märkligt med likheterna - och så många känslor som måste ha väckts till liv igen. Fin plats verkar det vara - och bilden på er är jättefin, trots sorgekläder.Här i Grekland klär man sej absolut i svart när någon i familjen dött, MINST 40 dagar men ofta längre. Och det känns faktiskt rätt, i alla fall en kort tid, det har jag själv upplevt.

    SvaraRadera
  2. Likheterna såg jag inte förrän efteråt.
    Ja, jag tror att det kan vara en hjälp att få klä sig i svart för en del av oss i alla fall. I dag kan man vara helsvart klädd utan att ha sorg och det gör det inte så dramatiskt att klä sig i svart. Jag kommer ihåg att jag hade "sorgeband" på kappan också. Det var som att tala om "var rädd om mig, jag är skör". För mig var det en hjälp, men jag vet andra som tyckte det var jobbigt.

    SvaraRadera