Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 3 mars 2013

Önskedröm

Min mamma och yngsta barnbarnsbarnet
Båda ser lite allvarliga ut, kanske funderar de på framtiden...


Alla har vi olika önskningar inför framtiden, beroende på vilken ålder och situation vi är i.
Bland en del av mina jämnåriga tycker jag mig höra då och då, drömmar om hur det ska bli och vad man ska göra när man blir pensionerad. Naturligtvis vill alla vara friska och pigga; kunna resa, ta hand om barnbarn, förverkliga gamla drömmar, göra sådant man inte hinner nu osv. Det är väl ganska naturligt, på samma sätt som man som ung drömde om hur det skulle bli när man blev vuxen och fick bestämma själv...

Med gårdagens inlägg i bakhuvudet, om att bli äldre, tänker jag på en dikt av poeten Eva Magnusson. Jag gissar att vi är många som kan stämma in i hennes önskedröm.


ÖNSKEDRÖM
Vem skulle inte vilja åldras vackert
tankens klarhet bibehållen
slipad ren av mognadens förfining
vem skulle inte vilja...

slippa mornars knarr och stelhet
förslitning förslappning förstoppning

komma undan starren - den gråa och den gröna
dövheten som stjäl fågelsången
beroendet som äter marginalen

och sedan -
utan plågor andas ut
och somna in omgiven av alla sina kära
stilla toner flyter genom rummet
någon tänder ljus på bordet

vem skulle inte vilja...

så kan en barnslig dröm se ut
hos den som går mot sjutti
Eva Magnusson


Mamma är 80 år - och de åren tycker jag att hon bär med den äran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar