Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 7 februari 2013

Torsdag på jobbet


Från Dopträdet i Porsökyrkan


Just nu är det intryck från dagen och förberedelser inför den närmaste tiden som far runt i huvudet.

Jag började dagen extremt bra. Massage! Så ljuvligt - fast det emellanåt gjorde riktigt ont. Tänkte när jag låg där, att en mental, själslig massage skulle jag också behöva; få räta ut det krokiga och vinda, och stryka bort det spända... få känna att man går rakryggad igen, med en ny rörlighet...
Dock hör kropp och själ ihop, så jag tror att de varma och visa händerna på min kropp också berörde min själ.

Förutom ett själavårdssamtal så har jag en stor del av dagen suttit vid datorn och skrivit, framför allt på Porsökyrkans verksamhetsberättelse. Min uppgift var att skriva om gudstjänstlivet, förrättningar, samtalsgrupper mm. Det svåraste var att begränsa mig. Det finns så mycket jag vill berätta om. Det gick inte att bara ta förra årets och ändra datum och några siffror, nej, det förändras hela tiden... Om jag dessutom tänker på vad mina arbetskollegor skriver, kan jag konstatera att det hinner hända mycket på ett år...

Jag hann inte börja förbereda mig inför helgens olika gudstjänster, men någonstans i bakhuvudet gror lite tankar och funderingar. Det är likadant där; det är så mycket jag skulle vilja... men tid och kraft begränsar.

På söndag är det Fastlagssöndagen och dagens ämne är Kärlekens väg. Hur stort ämne som helst! Dessutom hur aktuellt som helst!

---


I Porsökyrkan har vi på söndag Gudstjänst för stor och liten kl 11 med bl.a. utdelning av dophjärtan till de barn som har blivit döpta under året. Hjärtana har varit upphängda på dopträdet i kyrkan som en påminnelse för alla att komma ihåg att be för de döpta. 



Barnet döps i nådens hav,
utan önskan, utan krav,
fylls av trons mysterium: 
Gud får plats i hjärtats rum.

................

Ingenting i världen kan
skilja ifrån människan
kärleken som dopet bär:
du är älskad som du är.

Från en av psalmerna vi sjunger på söndag,
nr 900 i Psalmer i 2000-talet, vers 1 och 6.
Text: Christina Lövestam





Snart är det onsdag! Askonsdag. Då är det Kulturcafé i Porsökyrkan kl 19.  
Från Inga på Plattan till Frida i Grubbnäsudden. 
 Skribent Ann-Katrin Tideström berättar om Kvinnoliv i norr och söder.
Efteråt Askonsdagsmässa.

3 kommentarer:

  1. Åh, visst var de varma och visa händerna även balsam för själen! Så härligt! Vilket utmärkt sätt att börja dagen!

    SvaraRadera
  2. Självklart gör massage även gott för själen! Jag mår så gott och blir så glad när jag fått min shiatsubehandling, den ger en kick även för humöret. Kram till er alla däruppe!

    SvaraRadera
  3. Jo, visst gör massagen gott för själen. Jag känner mig ofta som en ny människa när jag går därifrån :-)

    SvaraRadera