Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 23 februari 2013

Stilla dag



I dag har vi haft Stilla dag i Porsökyrkan. Dagen har innehållit kristen djupmeditation, tystnad, möjlighet att måla, läsa, gå en vandring i kyrkorummet, en andakts/reflektionsstund mm.

I kyrkorummet fanns olika platser att stanna till på för att vila, reflektera, läsa, bedja, tända ljus.


Så jag kan kanske inte säga om jag tror på dig Gud,
men jag önskar att du sätter dig här vid min sida.
jag finner inte vägen till dig
men jag önskar att du kommer på vägen till mig.
Jag har ingen brinnande övertygelse om dig Jesus
men kom hit till mitt kök och berätta för mig 
om tron, om hoppet, om kärleken.
Jag kan inte alltid säga att jag tror på dig
men vem vore jag om du inte fanns?

Ur boken En skärva av din härlighet, Psalmmeditationer 
 av Sofia Eriksson och Katarina Sandblom, KHMP Förlag 2006



En röst ropar i öknen:
Ställ ner Ica-kassarna!
En röst ropar i öknen:
Stäng av mobilen!

Ökentystnad är inte frestelsernas plats
nej, tystnaden torkar det blaskiga i livet,
gör det koncentrerat.
Lukt och smak intensifieras för livets väsentligheter.

Besinna att Herren är Gud

En text som jag har fått av en vän, men jag vet inte vem som formulerat de kloka orden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar