Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 21 februari 2013

Halvgalen

När jag i helgen som gick bodde i min brors lägenhet i Stockholm och kikade i hans bokhylla hittade jag "Dikter i urval" av Werner Aspenström. Dagarna gick lite för fort, så jag hann inte mer än bläddra lite i den, men hann skriva ner några små korta dikter som jag föll för.

DRÖMMEN
Om man inte drömmer blir man galen.
Men mitt i drömmen väcks man av förståndet,
som beställer en traditionell engelsk frukost.
Man får gå halvgalen en dag till.

Jaha, det är kanske en förklaring till varför man är halvgalen dag efter dag. Man hinner aldrig drömma färdigt.

Ingen typsikt traditionell engelsk frukost precis, men frukost i alla fall.


GRÅSPARVEN
Gråsparven är en sällsynt fågel.
Den döljer sig
som ax i åker.
De gyllenbruna fjädrarna,
lika eftersökta som gatstenar.
Den har ett stort projekt på gång:
leva en dag till och en natt till 
och en dag till...

Många människor kan känna igen sig i Gråsparvens projekt.


Till slut några rader ur dikten Ögonvittnet, där det också finns hög igenkänningsfaktor:

Det är inte möjligt att måla det man ser,
skriva det man känner,
äta det man hungrar.




Så sant!
På tal om att måla, så fyndade jag akvarellpenslar och tubfärger på Kreatima i Stockholm. Det ger mig lust att komma igång att måla igen, det känns länge sedan nu. I butiken satt konstnär Gösta Berg och tecknade. Det var roligt att se och lyssna till hur han tänkte när han förde pennan över arket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar