Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 16 november 2012

Jag älskar barn, säger Gud

Fotografen var tyvärr lite skakig på handen...

För mig går helgen i barnets tecken. Imorgon Dopgudstjänst i Bergnäskyrkan och på söndag kl 11.00 Gudstjänst för stora och små i Porsökyrkan. I bakhuvudet har jag Jesu ord: Guds rike tillhör barnen och Psaltarpsalmen 139, som är söndagens psalm, där det bl.a. sägs "Du såg mig innan jag föddes...".



En text som jag ofta läste förr i tiden hittade jag ikväll bland mina gamla predikningar. Här kommer en del av den:


Jag tycker om barn, säger Gud. 
Jag vill att alla skall vara barn.
Jag tycker inte om gamla, säger Gud,
annat än om de fortfarande är barn.
Därför vill jag heller inte ha andra än
barn i mitt rike;
......
Jag älskar barn, säger Gud,
därför att hos dem är min avbild ännu inte grumlad.
........
....när jag stilla böjer mig ned över dem,
återfinner jag mig själv i dem.
Jag tycker om små barn, därför att de alltjämt är i tillväxt....
De är ännu på väg....

Jag älskar stora barn, säger Gud,
därför att de alltjämt kämpar och strävar, alltjämt begår synder.
Inte därför att de begår dem, förstå mig rätt, säger Gud,
utan därför att de vet med sig att de begår dem och erkänner dem
och försöker att inte göra om det.
Jag älskar barn, säger Gud.
Michel Quoist


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar