Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 31 maj 2015

Tack Mamma



I dag blev det Mors dags middag hemma hos oss med Mamma och Börje och min bror Urban. Mamma fick två paket som hon hade fullt sjå (hur stavas det? Är det ett riktigt ord?) att få upp. 


Här visar hon T-shirten som fanns i det andra paketet.


Tack mamma!
Det finns så mycket gott man kan säga om dig.
Speciellt tacksam är jag för att du var den mamma du var när jag var tonåring. Jag kunde alltid prata med dig om allting. Du stod ut. Du ville alltid uppmuntra och försöka se det positiva.




Mamma har skrivit två diktböcker; Rakt in i livet och Tankar på vandring. Jag citerar en dikt ur Rakt in i livet. Många dikter har blivit till genom hennes köksfönster på sjätte våningen. Himlens ljus och färger präglar ett stort antal av hennes texter. Så också denna.


Den skamsna reklamskylten
Aldrig förr
har jag sett
hur blekt och urvattnat
det blinkande neonljuset
på reklamskylten är,
förrän jag en kväll,
från mitt fönster,
fick se
en solnedgång
i ett himmelskt färgspel.

Det lysande eldklotet
och färgerna
runt omkring
i nyanser,
som jag inte har något namn på.

När jag tittade på reklamskylten
tyckte jag nästan
att den såg
lite skamsen ut.

Astrid Hollingby Almroth


Detta foto är dock inte från mammas fönster.

1 kommentar:

  1. ASTRID och BIRGITTA!
    Vilken fantastiskt fin läsning om Er båda!
    Vilka fina människor!
    Pappa Åke är nog mer än STOLT över Er och övriga familjen!
    Det känns som igår när jag läser om lgh på Prästgårdsgatan och köket där ALLA trivdes - därifrån har många fina minnen följt mig genom åren.
    Trots att våra vägar skildes åt har Ni varit i mina tankar OFTA!
    Jag bodde i Uppsalatrakten och skulle hämta min nya bil i Alingsås - vem kom först i mina tankar när vi svängde in i staden - JO, jag sade HÖGT att här har Astrid vuxit upp och mött sin man i en bokhandel och kom så till Piteå! Jag fick en ängel till present som ung och den har följt mig faktiskt så långt som till Kanada några år. Den är nu nerpackad men önskar berätta detta för Er så att Ni förstår att Ni varit med i bakgrunden på mitt livs resa!
    IMPONERAD över mamma Astrid är jag - hon besitter sannolikt gåvor mer än de flesta! Hennes lugn och glada och goda skratt finns i mitt minne.
    Birgitta och Roland var de små jag fick sitta barnvakt hos - med STOLTHET!
    Denna läsning tidig morgon ger mig styrka inför kommande vardagar!
    Just nu kretsar många tankar inom mig med stor förundran över att jag fått läsa allt detta fina om Astrig! Dikter och tankar - vilken gåva att kunna förmedla dessa!
    En innerlig hälsning till Astrid, Birgitta och övriga familjen!
    Louise

    SvaraRadera