Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 30 maj 2015

Konstrundan 2015

Målning av Karin EE von Törne Haern

I dag har min man och jag varit på Sveriges nordligaste och till ytan största konstrunda. Det är yrkesverksamma konstnärer i Norrbotten som håller öppet i sina ateljéer eller hem för besökare under helgen. Det här var fjortonde året i rad som Konstrundan pågått sista helgen i maj. Vi hann bara besöka några få - men det var absolut tillräckligt för att bli inspirerad och må bra inombords.
http://www.k-i-n.se/




Vi började vår runda hos Karin EE von Törne Haern på Kronan i Luleå.Jag tycker mycket om både Karin och hennes målningar. Jag känner henne lite grand genom en skrivgrupp som vi båda är med i.


Karin berättade en del om hur hon jobbar och tänker kring sitt måleri. Det var intressant att få ta del av, tycker jag. Karin jobbar med flera olika sorters tekniker. Det fanns mycket att beundra!



Vi tackade för oss och gick sedan vidare. I huset jobbar många konstnärer.


I korridoren utanför Karins ateljé hängde färgstarka och härliga akvareller av bl.a. Barbro Alatalo


En trappa ner träffade vi Ann-Mari Karlsson som visade sina roliga konstverk, som man blev riktigt glad av.


Vi åkte vidare till Börjeslandet och konstnär Staffan Pihl. Här möttes vi direkt på husväggarna av hans fantastiska målningar. Målningar som verkligen passade in i miljön.


Många naturmotiv, men också mycket hus, gamla byggnader. Jag tycker mycket om ljuset och färgerna i hans målningar. Han gick med oss runt och berättade om var motiven kom ifrån och lite historia kring platser och byggnader. Intressant!




Sedan var det dags för oss att avsluta vår konstrunda och börja åka hemåt.


Men det kändes inte riktigt som om konstrundan var slut ändå. Naturen bjöd på många vackra motiv. Huvudfärgerna var blått och grönt. Nu har det verkligen - och äntligen - blivit grönt! Vi stannade till efter vägen och åt vårt medhavda fika. Då kändes det nästan som om det var sommar och semester... Det blev en skön och avkopplande ledig dag.


Owe hittade ett fågeltorn som han klättrade upp i och fotograferade ifrån innan vi satte oss i bilen igen.

I informationen till dagen uppmanades besökarna att fotografera och lägga upp på Instagram, men jag har inget Instagram, utan det får bli i min blogg istället. Hoppas att det är okey.

#konstrundan_bd_2015


2 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag att bli inspirerad av konst. Många mår bra av att måla. Likväl som andra mår bra av en träningsrunda. Tror säkert det kommer endorfiner-må bra hormoner till dig via din målning och att kika på andras alster. Kände igen tornet-Flarken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, endorfiner, tror jag man kan få av flera "braiga" saker, som träning, målning, musik... Det är inte jag som målat "Tornet", men jag tror inte att det är Flarken. Det var en härlig dag. Önskar dig en god vecka!

      Radera