Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 19 maj 2015

Att kommunicera


Jag kunde inte motstå att köpa denna glada skål från FIFTYEIGHT PRODUCTS. Här kan du se fler varor därifrån Jag köpte den på museet som jag skriver om nedan.

Min minisemester är slut och jag är hemma igen och jobbar. Den här dagen innehöll bl.a. två möten om att kommunicera. Om Närradio och tidningen Kyrkfönstret.
Här kan du läsa senaste numret av Kyrkfönstret


Berlin

Vi pratade mycket om hur vi kommunicerar idag och att uttrycken kan vara olika för unga och äldre. Mina tankar gick två dagar tillbaka i tiden, när Cornelia och jag var i Berlin.




Ett kvarter från hotellet upptäckte vi ett Museum för Kommunikation. Eftersom vi båda jobbar med kommunikation på olika sätt så bestämde vi oss för att uppsöka museet i söndags.




Det var ett häftigt hus. En stor port med höga dörrar. Jag kände mig som en liten hobbit när jag skulle trycka ner dörr-handtaget.




I detta stora, härliga hus med flera våningar fanns allt om kommunikation från "tidernas begynnelse" till idag. Det var signaler, ljud, tecken som man fick prova på. Det var lite "Teknikens hus"-stuk på vissa avdelningar. Det här var ett museum som passar alla åldrar. Det fanns utställningar på skrifter, brev, frimärken, postlådor, postfordon. Allt som har med telefoner och datorer att göra, kroppsspråk mm. Kan verkligen rekommenderas!
Länk till museet



Alla de här färggranna klisterlapparna gör reklam för museet.
Museum fur Kommunikation Berlin




Egentligen kommunicerar vi hela tiden - frågan är vad det är vi säger? Vad vill vi förmedla? Och andra kommunicerar med oss. Vad vill vi ta till oss, och vad tar vi in utan att vi tänker på det? Det är ett mycket intressant ämne. I dag finns det så många olika kommunikationssätt och vi kan nå långt och många på en gång.



Så såg Museet ut på kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar