Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 18 maj 2015

Berliner Mauer


På lördagen tog vi oss till Muhlenstrasse, där en del av Berlinmuren står kvar, som här kallas för East side gallery. Fotot ovan visar vår gångväg (under en bro) på väg till muren. I taket hängde färggranna skor av någon för mig okänd anledning. Se fotot nedan.








Välkända bilder från muren




Inte lika välkänd.

ESEL

Efter många steg längs med muren behövde vi något "vederkvickande". Vi hittade ett super mysigt ställe i Kreuzberg (Mariannenstr 26A) med trevlig personal och med goda grillade mackor (det fanns föstås annat också). Jag drack ett gott te med citron och ingefära. Sedan var vi till Judiska Museet (Jewish Museum Berlin) vilket med bl.a. alla fotografier, brev och personliga föremål blev verklighetsnära och berörande. Se länk till Judiska museet. Många intryck får vi de här dagarna.



Tack vare Cornelia och appen Trip advisor hittar vi vägar, tunnelbanor och det mesta som vi behöver när vi är här. 

4 kommentarer:

  1. Åh, Judiska muséet var vi också på väg till! Vi gick runt och letade länge efter det sent på eftermiddagen, varma (det var hett ute), litet hungriga och trötta i benen. Vi lyckades gå i en massa cirklar och krokar! När vi till sist hittade muséet var det så kort tid kvar tills de skulle stänga, och vi var dessutom trötta, så vi avstod från att gå in. Det får vi ta nästa gång - för visst vill man gärna återvända till Berlin?! Birgit i Umeå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Birgit, Berlin var en trevlig stad - långt mycket bättre än vad jag hade kunnat föreställa mig. Judiska museet var mycket intressant, men ni var ju på andra som vi inte var på, som säkert gav lika mycket. Tack för tips som vi fick!

      Radera
  2. Så lik dig Cornelia är. Så mysigt att göra en resa tillsammans. Blir lite avis men ser att ni haft det fint tillsammans. Både vila och upplevelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Irene, jag kan inte se att vi är så lika... Det var mycket mysigt att få vara tillsammans! Det känns lite lyxigt... och ger mersmak :-)

      Radera