Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 10 maj 2015

Fokus på det positiva!



Några klipp från den här söndagen. När jag kom till kyrkan i morse stod Kuriren utanför och fotade och intervjuade. Och nu finns det på nätet och kommer förmodligen i tidningen imorgon. Tyvärr är det inte av någon rolig orsak som det står om Matteuskyrkan i tidningarna. Tänk om de hade kommit två timmar senare istället och skrivit om vår gudstjänst, det hade känts väldigt mycket bättre. Ja, det var alltså så att någon/några hade målat ett hakkors över entrédörren till kyrkan i går kväll. Obehagligt! Om du är intresserad kan du läsa på länken nedan.
Här kan du läsa vad Norrbottens Kuriren skrivit




Till Matteusgudstjänsten idag hade barngruppen Cool Kids planerat psalmer, böner, någon bibeltext mm. De hade fått vara med och bestämma hur de ville att gudstjänsten skulle vara. Så då blev det också dans framfört av en ung tjej och bönelappar som alla fick skriva sina böner på. De unga ledarna vara också med på olika sätt. En av dem berättade vad bön betyder för henne. Barnkören Joy sjöng livfullt och bra. Ja, det går som inte att beskriva - men det var en gudstjänst som spred glädje och värme.




Barnen hälsade välkommen och delade ut psalmböcker, ringde i kyrkklockorna, tog upp kollekten mm Naturligtvis hade de också fått bestämma vad vi skulle fika till kyrkkaffet. Och det blev kladdkaka med glass - till allas vår förtjusning. De hade bakat kladdkakorna själva.




Dagen avslutades i Överluleå kyrka med Vårkonsert. Eftersom jag skulle vara med och medverka - dock inte med sång! var jag med på övningen innan och passade på och tog jag ett par kort på mina arbetskamrater i Matteuskyrkan som sjöng en sång tillsammans. De är jätte-duktiga! Men det var många fler duktiga körer, musiker och solister som medverkade på konserten; bl.a. Carina Stenberg. "Min" konfirmand från Nederluleå församling Mats van der Geer var också med. Roligt!

Förutom det tråkiga klottret på kyrkdörrarna, så har det varit en rolig och positiv dag! Och imorgon fortsätter det ... "Mat med mersmak", våravslutning för barnkörerna och enkel vardagsgudstjänst.

Ett foto till på mina arbetskamrater.


Elsa, Eleanor och Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar