Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 3 juni 2012

Se och känn!

Jaha, nu sitter jag här framför datorn och bloggen igen... funderar på vad jag ska välja att skriva om, vilken tråd jag ska dra i; dop och vigslar igår, trefaldighetstiden och en treenig Gud idag... Dottern som tog examen i fredags och sonen som flyttat och flyger just nu  iväg på nya äventyr...

Och så den gnagande oron i magen: när jag körde hem ikväll, så var det en lampa som blinkade till efter vägen, först fattade jag ingenting, sedan tittade jag på hastighetsmätaren... ååååå...

Jag väljer något annat.
På förmiddagen idag fick jag ett uppmuntrande mail som gjorde mig glad. Med i mailet var också en fin och tänkvärd dikt. Här är den:

Jag såg att häggen blommade,
det kom en doft från den.
Då gick jag till min älskade
och sade: Se och känn!
Hon stod vid makaronerna,
och sydde på en klut.
Och när hon lyfte blicken
då hade häggen blommat ut.
Alf Henriksson

Mm, precis. Det skulle ha kunnat vara jag...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar