Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 10 juni 2012

Gertrud ny herde i Råneå

I dag har vi varit på Högmässa med kyrkoherdemottagning i Råneå kyrka. Det var min kära kollega Gertrud Malmberg som mottogs som kyrkoherde i den vackra treskeppiga hallkyrkan.


Korskulptur av Erik Sand från Strängnäs 1957. Här ser vi den segrande Kungen Kristus med kungakrona på huvudet. Druvklasen symboliserar Kristi blod utgivet för människan. Till vänster Jungfru Maria på månskäran med Jesus-barnet och Johannes står med kalken till höger. Bakom finns den hotande draken genomborrad av korset.


Kyrkoherdemottagningen leddes av kontraktsprost Olof Norberg.


Personalen i församlingen sjöng och ledde också förbönen för kyrkoherden.
Det tycker jag var fint.


Malin Rocklin sjöng också ett par solosånger med sin vackra röst.

Det var en fin och glad högtid. Det var många som hade samlats i kyrkan denna dag, förutom församlingens eget folk så var vi många som kom från andra församlingar och sammanhang.Gertrud är uppskattad av många.

Personligen tyckte jag det var roligt att komma till Råneå kyrka och församling igen. När jag läste till präst i Svenska kyrkan så gjorde jag praktik i Råneå och trivdes mycket bra. Mitt intryck av församlingen är mycket god! 


Jag önskar Gertrud Malmberg Guds välsignelse och en bra tid i Råneå församling.
Grattis Råneå församling!


Fotografierna är tagna av Owe Ryås.

1 kommentar: