Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 12 juni 2012

Ord om barn

Blev tillfrågad igår om jag hade några förslag på dikter för en gudmor/fadder att läsa vid ett dop.
För mig känns det enklast att skriva dem här - och då kanske det kan bli någon annan till glädje också.
Många dikter (eller böner) är skrivna utifrån förälderns perspektiv - och det kanske kan kännas ok att läsa för en gudmor/fadder också.



En dikt som lästes vid en dopgudstjänst som jag ledde, där föräldrarna länge väntat och längtat efter ett barn:

Är det du, är det du, allra käraste barn,
som har kommit till sist ändå.
Om du kunde begripa, vad jag längtat,
men det kan du visst aldrig förstå.
Tänk att du skulle komma till sist
det vågade jag väl knappast tro,
fast det var då min enda beständiga dröm,
som aldrig kom till ro.

Kom och sätt dig hos mig, lilla barn.
Får jag krama dig sakta ett slag?
Jag vill känna, att du är mig nära,
jag vill höra dina andetag.
Tänk, vad allting konstigt och krångligt
med ens blivit lätt att förstå.
Hjärtans allra käraste lilla barn,
så väl att du kom ändå.
Harriet Löwenhjelm (1887-1918)

En välkänd och älskad klassiker är :

Lyckans minut
Är det sant att jag håller ett barn på min arm
och ser mig själv i dess blick,
........

Vad är det för tid, vad är det för år,
vem är jag, vad bär jag för namn?
....................
osv
Erik Lindorm (1889-1941)

I Den svenska Psalmboken, liksom andra psalmböcker och tillägg, kan man finna doppsalmer som går bra att läsa som dikt eller bön. En psalm som är omtyckt är Eva Norbergs psalm Det gungar så fint när han bär dig mitt barn... den finns i flera psalm- och sångböcker (SvPs 606).

Ett annat exempel är ifrån Psalmer i 2000-talet, Verbum, nr 928:

Sov du lilla, sov nu gott.
Du är döpt, ditt hår är vått.
I Guds händer vi dig lagt,
ditt och Guds namn här blev sagt.
......

Livet rymmer hemlighet,
större än vad någon vet:
........
Text: Hans Anker Jörgensen, svensk text: Lars Åke Lundberg




En annan text, som finns i boken Livets ande, le mot mig, böner och dikter, Christina Lövestam, Verbum, 2001:

Vattnet friskt och klart
Klara källans friska vatten
virvlar upp ur bottnens sand.
Litet barn med hår i virvlar
vilar tryggt i vuxens famn:
osv

Mycket fin!

I Bönbok tradition och liv, Verbum, 2003, finns många dikter och böner under rubriken Dop och namngivning, även böner som är direkt skrivna för faddrar att be. Citerar några rader ur en text av Ulrika Fritzon, det är nummer 1123 i bönboken:

Ett par ögon såg mig.
In mot djupet, rakt till evigheten bar de mig.
Aldrig förut har jag sett fullkomligheten.
Din lilla varma kropp mot min.
.......


Och så finns förstås Margareta Melins fina dikt:

Jag är fin
för du har skapat mig.
Jag är dyrbar
för du älskar mig.
.....
osv

Vill man läsa en bibeltext så tycker jag personligen mycket om Psaltaren 139, när det gäller ett barns födelse så passar särskilt verserna 13-18.

Om du klickar på etiketten Dop eller Barn så kommer du till andra inlägg i den här bloggen där det kan finnas tankar kring detta tema och andra tips på böner eller dikter som kan passa.

1 kommentar:

  1. Tack för fina förslag. Något av detta ska säkert passa. :)

    SvaraRadera