Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 5 juni 2012

Knoppning - förhoppning


 Pionerna är på väg upp...

Å, jag älskar den här tiden när allt är "på gång" eller är "i begynnelsen"... Det är något så vackert över det.

Vinbärsbusken sprudlar liv, bären håller på att utvecklas


Det är något oförstört, nyfött över växterna. Förväntan. Förhoppning. Något är på väg, på gång...



På Sommarmässan i söndags sjöng vi en sång som jag tycker mycket om. Jag tror att det ligger en stor sanning i den enkla texten (i Den svenska Psalmboken med tillägg nr 787):

Bara den som vandrar nära marken kan se dina under, Gud.
Bara den som vandrar nära marken, kan se dina under, Gud.
Låt oss aldrig bli så stora att vi inte ser de små,
larven som kryper och myran som stretar
och barn som lär sig gå.
Nej!
E. Nordlander 1981

Nu är också syrenen beredd trots att kylan består...

I det svaga och skira finns en styrka som inte är av den här världen, som envist kommer igen, år efter år. Liv som segrar över vinter, snö och kyla. Mer av det livet vill jag ha i mitt eget liv - det är kanske därför som jag inte kan se mig mätt på knoppar och nyutslaget - det väcker en längtan och ett hopp som nästan gör ont i mig... Är jag knäpp?!


Och så äppelblom...

Vill du höra något vackert om äppelblom av Ludvig Holstein - kan vara ett tips till brudpar, som söker sång och musik till vigseln :-)
Länk till Youtube

Fotona blir större och gör sig bättre om du klickar på dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar