Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 8 juni 2012

Mina älskade barn

I dag är det skolavslutning och Examensdag för många barn och unga, ja, även äldre kan ju faktiskt ta examen...
Från mitt fönster på jobbet ser jag många människor gå förbi. I dag har jag sett många "skolavslutningsfina".

När sonen gick ut första klass, Kyrkskolan Västerljung (utanför Trosa).

Tankarna går naturligtvis till mina egna barn, skolavslutningar genom åren...
Men faktum är att båda våra barn har (nästan) avslutat sina universitetsstudier i dagarna.

 På semesterutflykt

Dottern har just klarat sin Fil kand i informatik med inriktning på 3D animation och visualisering. Härom dagen fick hon besked att hon kommit in på en annan liknande utbildning, som hon kanske väljer att gå i höst, eller också blir det något annat...

Här målar hon av fjällbjörkarna

Stort grattis min dotter, så otroligt duktig du har varit! Du har klarat studietiden så fantastiskt bra. Du är mycket, mycket bättre än du tror!
Det ska bli spännande att se hur framtiden gestaltar sig; hur vägar ska öppnas för dig...
(Titta gärna på min dotters blogg Maybe Goodbye här till höger)

Och sonen, han har lite kvar på sitt ex-arbete innan han får ut sin Civilingenjör-examen (teknisk fysik). Men nu får det vänta ett litet tag... Han har i början av månaden flyttat tillbaka norrut igen. Han hann inte mer än att lämna in sina grejer i nya lägenheten förrän han blev kallad till en supertuff off shore-utbildning i Oslo. För några timmar sedan landade han i sin bostad igen, i kväll har han tvättat kläder, för att imorgon flyga till Ukraina på något fotbolls-"grejs" där. När han återvänder hem igen, så har han några dagar på sig att tvätta och packa om väskan innan han ger sig iväg på sitt första "riktiga" jobb och sitt livs (hittills) största äventyr!

Hemma hos farmor och farfar i Kolbäck

Jag beundrar ditt mod, min son!! Önskar dig Lycka till! Och mer än så...!

Jag skulle kunna oroa ihjäl mig för mina barn - det finns så många osäkra och farliga moment i deras liv - de går inte hemma på "mammas gata" precis. Men även om jag får mina stunder - så gläds jag mest med dem och ber om Guds beskydd och vägledning. Så roligt att de vågar satsa - utan att veta hur allt kommer att bli.

 Ett litet äventyr...

Ursäkta den dåliga bildkvalitén. Har bara rakt upp och ned fotograferat av några gamla foton.

2 kommentarer:

  1. De är så otroligt gulliga på alla foton...och säkert är de jättefina nu också, även om jag inte sett dem i verkligheten på flera år! Off-shore i Norge?? Handlar det om oljeborrning? Låter spännande i alla fall. Och visst oroar man sej hela tiden, det kommer vi nog att göra hela livet - men stort lycka till önskar jag!

    SvaraRadera
  2. Off-shore är någon slags räddningskurs; de fick träna på att hoppa i vattnet, testa livbåtar, hoppa från helikopter ner på en livbåtmm, sjöräddning av olika slag, tror jag... Om ett par veckor ska han iväg och jobba på en båt där de söker, kartlägger och mäter olja i havet - om jag fattat rätt...

    SvaraRadera