Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 19 april 2012

Som en rullande våg

Dagen började med ett begravningssamtal och avslutades med Samtalsgrupp om sorg. Därför väljer jag ikväll en dikt som uttrycker en känsla som jag tycker att man kan känna igen i sorg, förtvivlan, ensamhet...

Som en rullande våg
kastad av häftiga vindar mot klippan
sådan är jag: ensam
uppkastad på stranden
med minnet av det som en gång var
Ninamoto no Shigeyuki.



Inget är nytt under solen. Sorgens känslor och upplevelser  är desamma genom århundraden, årtusenden... Även om sorgen har många olika ansikten och var och ens sorg är unik, så kan många mötas i liknande känslor och upplevelser. Vi kan känna igen oss hos varandra.
Dikten är skriven ca 1000 e Kr.!

En annan sanning som står sig genom alla tider är vägen vidare genom sorgen:

VIDARE
Vägen vidare
går igenom,
inte utanför,
inte över, under, runt,
inte förbi,
igenom.

Vägen vidare
kommer
i ett ögonblick
åt gången,
ett ögonblick,
bara ett åt gången.

Vägen vidare
går igenom
ögonblick
för ögonblick. 
Ragnhild Bakke Waale

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar