Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 25 april 2012

Onsdagsmöten


Onsdagar är dagar oftast fyllda med möten och planeringar.
Dagen började med att arbetslaget träffades; hade morgonbön, utvärdering och planering.
Därefter prästträff i Petrigården i Kyrkbyn. I dag samtalade vi bl.a. om dopet. Mina kollegor rekommenderade en ny doppsalm, Lilla liv i Psalmer i 2000 talet nr 901. Första versen lyder så här:

Lilla liv nu är du här
känner inte världen.
"Gud som haver barnen kär"
blir din hjälp på färden. 
Gud har kallat dig vid namn,
ger dig trygghet i sin famn
så att du kan växa 
vis av livets läxa.
Text: Py Bäckman




När jag ikväll letade efter psalmen ovan i Psalmer i 2000 talet så såg jag också denna nya doppsalm; Det sker ett under i världen, som finns på nr 897. Jag citerar andra versen av tre:

Det sker ett under när barnet
möter oss hud mot hud.
Ögonen speglar Guds himmel
ger oss en glimt av Gud.
Ingen på jorden är himlen så när
som barnet Gud tar i sin famn,
som barnet Gud tar i sin famn.
Text: Gerd Grönvold Saue
Översättning: Py Bäckman



I eftermiddag var ett litet möte med den person (vuxen) som ska konfirmeras på Sinnesromässan första söndagen i maj, dvs 6 maj kl 17 i Porsökyrkan. Det gläds vi mycket åt!

Dagen avslutades med en offentlig samling inför Sinnesromässan. Vi samtalade om söndagens text och planerade innehållet och uppgifterna i mässan. Gläds över varje person som kommer. Det är inspirerande att få planera tillsammans.

Fotona är från Porsökyrkan tagna med mobilkamera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar