Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 29 april 2012

Genom tjäle, köld och död tränger solens eld och glöd...



Två riktigt soliga och fina dagar har vi haft. Underbart!
Vad jag har längtat efter att få sitta ute i solen!
I går var vi till stugan; mycket snö och mycket sol! Och klarblå himmel och fågelsång.




Det är alltid mera snö i Buddbyn, där vi har vår stuga, än i stan. Där är också snön vit och fin.
Efter flera dagars regn och nu två soliga och varma dagar, så händer det mycket ute i markerna. Snöhögarna sjunker ihop, snö smälter, växter tittar fram och knopparna sväller...

Några bilder från min promenad i dag i Boden.



Nu har jag varit lite bekväm av mig på sista tiden och bara haft med mig min mobilkamera. Fotona blir förstås inte lika bra som med systemkameran - men det får duga just nu.




Härligt med en grön väg mellan snödrivorna!


Hör hur fågelropen höjs!
Hav och strand sig gläder.
Se hur mark och träd tar på
sina sommarkläder.
Genom tjäle, köld och död
tränger solens eld och glöd.
Det är påsk på jorden.

Text: Adam av S:t Victor 1100-talet, N.F.S. Grundtvig 1837/45, 
A. Frostenson 1969
Psalm nr 517 vers 2 i Den Svenska Psalmboken med tillägg

2 kommentarer:

  1. Jag kan inte låta bli att förvånas över hur olika förutsättningar man har i vårt avlånga land! Här kan man se folk i shorts och vi sitter och tittar på grannens gräsmatta där "Kjell" (gräsklippar-robot)går fram och tillbaka och vi själva ser på varandra och konstaterar att det där borde vi gjort nu - klippt gräset!

    SvaraRadera
  2. Ja, så här års är det väldigt stor skillnad. Men det går fort nu... vi har ju nästan ingen "riktig" vår här, utan det blir sommar med en gång. Att klippa gräset känns dock - just nu - lite långt borta...

    SvaraRadera