Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 16 april 2012

Jag tror ...

I kväll har vi pratat om Trosbekännelsen (eller Trosbekännelserna) i Vuxenkonfirmations- och samtalsgruppen i Porsökyrkan.
Förutom kyrkans Apostoliska och Nicenska Trosbekännelser, så har vi funderat kring andra texter som man kan se som trosbekännelser.
Hur vill jag själv formulera min tro? Vad känns viktigast för mig att få med?

Fd Ärkebiskopen KG Hammar har formulerat sig så här:

Jag lever och vill leva
som sådd där ingen skörd anas
som längtan att vara mer än ingenting
som väntan på solen som väcker liv
som visshet att tro är att leva gratis (av nåd)
som insikt att jag är kluven och många gånger rädd
som vilja att vandra i Jesu fotspår
som hopp om det som hela tiden är mer
som glädje att jag hela tiden är sedd
som älskad för att våga älska...
Ett Credo av KG Hammar

En personlig trosbekännelse kan vara mycket enkel. Den behöver inte vara full av långa förklaringar och utläggningar. Huvudsaken är att det är ett uttryck från mitt hjärta.
I Bibeln finns flera sådana bekännelser. 

Jag tänker t.ex. på Tomas som tvivlade på Jesu uppståndelse, han förklarade för sina kompisar att han måste få se och känna, om han skulle kunna tro. Och så kom Jesus och visade sig för Tomas och sa: 
"Räck hit ditt finger, här är mina händer; räck ut din hand och stick den i min sida. Tvivla inte, utan tro!" Då svarade Tomas: "Min Herre och min Gud." Joh 20:27, 28
En stark trosbekännelse med bara några få ord.

Det finns fler korta och kärnfulla bekännelser i Nya testamentet. En sådan som jag väl känner igen mig i, är:
"Jag tror, hjälp min otro!" Mark 9:24. Det är pappan till en sjuk son som säger de orden till Jesus, i samband med att han har bett Jesus att bota sonen. Precis så kluven kan man känna sig många gånger, tycker jag.


Vi pratade också om att vi kan inte alltid och helt och fullt omfatta hela (den apostoliska) Trosbekännelsen. I Trosbekännelsen som vi läser i kyrkan säger vi inte "Jag tror..." utan "Vi tror..." dvs kyrkan. Det är kyrkans gemensamma bekännelse. När vi tycker att vår egen tro inte räcker till får vi luta oss mot varandra och Kyrkan som helhet. I vår tro finns utrymme att få växa och utvecklas i vår egen takt, precis som de små plantorna som sakta men säkert växer till sig alltmer eftersom tiden går...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar