Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 28 april 2012

Elva frågor

Häromdagen fick jag av bloggaren från radhusbloggen.se här  11 frågor som jag skulle besvara, sedan skulle jag skriva 11 nya och ge 11 andra bloggar utmaningen att svara på. Det blir som ett kedjebrev. Sådana brev brukar jag aldrig bry mig om. Nu gör jag ett enda undantag.


Här är frågorna som jag fick och svaren som jag ger:
 
1. Vilken är din favoritsport att titta på?
Jag brukar inte frivilligt titta på sport. Skulle jag ändå välja någon sport, så skulle jag ta konståkning, det kan vara vackert att titta på. I andra hand längdåkning.


2. Tre bästa låtarna?

Svårt att säga vilka låtar som är de bästa... Låtar? Räknas psalmer till "låtar"?
Jag väljer tre psalmer, som jag tycker om. Det finns många som jag tycker mycket om, så de tre jag nämner är kanske inte de bästa, men de är de jag just nu kommer på:
Morgon och afton nr 776 i Den Svenska Psalmboken med tillägg
I Guds tystnad får jag vara nr 522 i Den Svenska Psalmboken med tillägg
Han gick in i din kamp på jorden nr 358 i Den Svenska Psalmboken med tillägg.
(Jag hoppar över Ylva Eggehorns psalmer de citerar jag så ofta ändå)

3. Drömresan? 

Som barn drömde jag om att åka till Afrika; Kongo, Zambia... Som ung vuxen till Thailand när jag hade missionärs-kompisar där... Och nu? Det finns hur många platser som helst i världen som jag skulle tycka att det vore intressant att se! Jag har inte rest så mycket. Just nu drömmer jag om våra planerade resor till Budapest i början av sommaren och till Grekland till hösten.



4. Därför gillar jag Luleå:

Jaha!? Jag gillar Luleå för Porsöns skull! Och Kyrkbyn i Gammelstad.
Som ursprunglig pite-bo och nuvarande bodensare så kan man inte gilla Luleå alltför mycket och högljutt!

5. Varför åker du/åker du inte på semester till Thailand?  
Hitintills har vi inte åkt till Thailand.  Vi har överhuvud taget inte rest så mycket, lite mer de senaste åren. Främsta anledningarna har varit ekonomi (vill vi prioritera så mycket pengar till en resa just till Thailand? I dag kan man visserligen åka ganska billigt...) och att vi har haft hund och svårt att komma ifrån en längre tid. 
Just nu har jag ingen speciell längtan till Thailand, men jag skulle inte ha något emot att åka dit, heller.

6. Vad skulle du vilja ha för yrke om du inte hade det yrke du nu har om du nu har något yrke? 
Helst vill jag ha det yrke jag har. Skulle jag vara tvungen att välja något annat så skulle jag ändå vilja jobba med människor: terapeut, psykolog... begravningsentreprenör, tänkte jag ett tag... Periodvis har jag fantiserat om andra spännande yrken, men det är mer drömmar än möjligt... 

7. Katt eller hund?
Hund!




8. Hur motionerar du helst?
Promenera.

9. Läser du Carolas fina blogg som jag tipsade om idag?

Nej.


10. Vad föredrar du, heminredning, trädgård eller att sjunka ned i soffan med en god bok?
Nja, svårt val... Ingen expert på något, men tycker att det är kul att hålla på lite grand med både heminredning och trädgård. Sjunka ned i soffan med en god bok låter väldigt mysigt, men gör det alltför sällan... tycker faktiskt det är svårt att hitta en riktigt god bok som fängslar mig numera - förutom jobb-böcker... 



11. Vad grälar du oftast om och med vem?
Det är förstås min stackars man jag grälar med mest. Nu finns det bara han hemma. Inte ens hunden (schäfern) är kvar... När hon var valp så var det nog henne jag grälade mest på i familjen... jag försökte tala om för henne att det var jag som bestämde! Det kanske jag försöker med min man också...? Nej, jag vet faktiskt inte riktigt vad vi bråkar mest om. Jo, kanske vems fel det är att vi är sena...




Här är mina elva frågor, som jag inte länkar till några speciella bloggar, utan är till för vem som helst att reflektera över. Vill du skriva dina svar på dem, alla elva eller någon enstaka, så gör gärna det på din egen blogg (kul om du talar om det för mig) eller som en kommentar till detta inlägg. 


1. Vilken årstid tycker du bäst om?


2. Vad är det bästa vårtecknet?


3. Vad hjälper dig att koppla av?


4. Beskriv en person som varit viktig i ditt liv.


5. Berätta om en händelse som du lärt dig mycket av.


6. Vad i din vardag uppskattar du särskilt mycket?


7. Något du vill förändra i ditt liv just nu?


8. Vad är du rädd för?


9. Vad kan du dagdrömma om?


10. Vad tycker du att du är bra på?


11. Vad skulle du önska att det stod i en minnesruna om dig efter din död?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar