Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 3 augusti 2011

Vad några timmar kan stråla



Med anknytning till förra inlägget så skriver jag i dag en dikt, som jag hittat, som heter Vad några timmar kan stråla. Jag tycker att det är en underbar rubrik!
Dikten slutar med orden "Vad några ord kunna väcka och styrka allt undernärt.... Vad några ord av en annan är svindlande mycket värt".
Goda, uppmuntrande och varma ord är mycket värt.
Det tycker Bibeln också. Det finns många bibelverser som talar om vad både onda och goda ord kan åstadkomma. Ont och gott.

Jag gillar Ordspråksboken i gamla testamentet, jag citerar några verser därifrån:
Tungan har makt över liv och död... Ords 18:21.
Försmädliga miner sårar, rättfram kritik skapar fred. Den rättfärdiges ord är en källa till liv... Ords 10:10, 11.
Tanklösa ord kan såra som svärd, men den vises tal ger läkedom. Bekymmer gör hjärtat tungt, ett vänligt ord muntrar upp. Ords 12:18, 25.

Här är orden kopplade till liv och död, läkedom och sår. Så viktiga är våra ord!
Orden i sig är inte magiska. De gör ingen verkan om de inte är äkta. Paulus skriver i Första Korinthierbrevet  kapitel 13 vers 1: Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal.
Ord och smicker, utan mening, blir man ju bara irriterad på, det får bara motsatt verkan.
(Alla bibelcitat är ifrån Bibel 2000)



Får illustrera "ekande brons och skrällande cymbal"


Så låt oss kosta på oss äkta och kärleksfulla kommentarer, komplimanger till varandra. Det behöver inte vara stort och märkvärdigt - men tänk, vad ett litet gott ord kan värma och lysa upp tillvaron.

Här kommer dikten en del av dikten :

Vad några timmar kan stråla
....
Vad några timmar kan stråla
i månaders gråa räcka!
Vad några ord kunna väcka
och styrka allt undernärt.

Man känner källorna sorla
man höjer friare pannan.
- Vad några ord av en annan
är svindlande mycket värt.
Karin Mandelstam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar