Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 10 augusti 2011

När minnena jagar mig


När jag åkte hem från jobbet idag hörde jag på radion om kameraövervakning, avlyssning, internet-spårning osv.
I dag kan man följa och ta reda på det mesta om oss som individer. Mycket av det vi säger, gör och skriver lagras i ett slags stort minne. Misstag, uttalanden, foton kan vändas emot oss. I det "minnet" finns inte mycket av nåd, förlåtelse eller förståelse för att en människa kan ångra sig och ändra sig...
För en del människor kan något som hände för länge sedan följa dem resten av livet och omöjliggöra en ny chans i livet.

För mig känns det skönt att tänka på att det finns också ett annat "minne", Guds minne, Guds tankar om oss.
Jag vet vilka avsikter jag har med er, säger Herren: välgång, inte olycka. Jag ska ge er en framtid och ett hopp. När ni åkallar mig och ber till mig skall jag lyssna på er. Jesaja kap 29 vers 11, 12.

Från Dundret, Gällivare



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar