Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 18 augusti 2011

Nystart

Vi är i slutet av augusti - en tid då mycket händer. Det är mycket av nystart i luften.
Ett återvändande till det vanliga och vardagliga igen.
Eller något helt nytt som börjar.
En del människor känner övervägande förväntan och glädje och andra mer bävan och rädsla. Många av oss känner en blandning av känslor.
För min del så är höststart i Porsökyrkan något nytt. Förra hösten jobbade jag i Sjukhuskyrkan.
Mitt i det dagliga arbetet i kyrkan med gudstjänster, förrättningar, förberedelser och samtal, så måste man också komma ihåg att tänka längre; planera, annonsera, fundera ut affischer och flyers för kommande evenemang - lyckligtvis har vi en duktig informatör på vårt jobb, som drar det tunga lasset när det gäller annonsering, affischer, pressmeddelanden m.m. men vi andra behöver vara med och tänka, ge material/information...
Allt detta är roligt att hålla på med, men jag kan känna en rädsla att glömma eller missa något viktigt...
Frågan är vad som är viktigt?! Det finns olika nivåer på det, skulle jag vilja svara. Det finns mycket som är viktigt och betydelsefullt, sedan finns det det som är verkligt viktigt, livsavgörande - oj, hur hamnade jag här; det var ju inte det som jag hade tänkt skriva om... Men kanske det trots allt, kan vara bra att ha med sig i bakhuvudet när vi nystartar igen - oavsett hur den nystarten ser ut och påverkar oss.

Innan jag nu krånglar in mig för mycket, som jag kanske inte kan reda ut, så vill jag citera en bön, som kan passa så här i sensommar-dagar och höststart:

Gud,
vi tackar dig
för sommaren,
för sol och regn,
för arbete och vila,
för nya tankar
och ny inspiration.

Gud,
vi ber för alla dem
som återvänder till sina
arbetsplatser,
och för det nya läsåret
vid skolor och universitet.
Vi ber också för dem
som blivit pensionärer
och får vänja sig vid
en ny livsform.

Gud,
låt den annalkande
höstens klara dagar
ge oss mod och tillit
inför framtiden.
KG Hammar

Tanka och fylla på behöver vi inför alla nystarter.
Fotot är från Hägnan, Gammelstad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar