Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 15 augusti 2011

Är det någon som vet vad det här är för blomma?

De sista dagarna har det varit riktigt soligt och varmt. Härligt att få lite sommar igen!
När Owe klippte gräset på baksidan av huset härom dagen upptäckte han en blomma, som vi inte sett förut. Och vi vet inte alls vad det är för en typ av växt. Är det någon som läser det här som vet?

Så här ser den ut:


Vi har börjat skörda våra tomatplantor. En och en. Det är lite fest att få plocka en mogen tomat... Det var ganska länge sedan vi hade tomater. Förr när Owes pappa levde och var pigg fick vi alltid några plantor med oss hem, när vi hade varit nere och hälsat på föräldrarna i Kolbäck och de sista åren i Örebro. 



Owes pappa Bertil var överhuvudtaget väldigt duktig på växter, både blommor, bärbuskar, fruktträd och grönsaker. När de bodde i Kolbäck (som ligger mellan Västerås och Köping i Västmanland), så hade de en stor tomt (och stort hus), alldeles vid ån (Kolbäcksån) där, med många härliga fruktträd och bärbuskar. På somrarna fick vi komma och plocka så mycket vi ville. Det var en fröjd för mig som var uppvuxen i hyreshus!

Vi gläds åt att våran krusbärsbuske vuxit till sig i år, liksom vinbärsbuskarna. Även om vi tycker att det är jätte-roligt med bärbuskar och lite grönsaksodlingar, så är vi inte speciellt kunniga att sköta dem. Förr kunde vi alltid fråga min svärfar och han berättade gärna och gav råd, men nu finns han inte längre kvar i livet, sedan några år tillbaka. Men tankarna går ganska ofta till honom när vi pysslar på...

Nej, nu måste jag sluta att skriva och istället ringa och gratulera ett "födelsedagsbarn".

Om du känner till vad det är för en växt, så skulle vi uppskatta att få reda på det.

I dag, 15 augusti, firas Jungfru Marias himmelsfärd i bl.a. Grekland; det kan du läsa om i min kusins blogg Aktuellt i Grekland här intill.



4 kommentarer:

  1. Någon slags viol säger min Göran. Tack för fint kort! hälsar födelsedagsbarnet.

    SvaraRadera
  2. Jaha, kan det vara en viol...?! Det hade vi inte föreställt oss... Tack! Hälsa Göran!

    SvaraRadera
  3. Visst är det en lyx att kunna plocka tomater varje dag, även om det bara blir en åt gången!

    SvaraRadera
  4. Nja, ingen viol tror jag.
    Snarare en art av släktet Impatiens, balsaminsläktet.

    Kolla här:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Impatiens


    Kantor L

    SvaraRadera