Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 30 augusti 2011

Saltströmmen, Bodö i Norge

Sent på onsdagskvällen kom min man ,Owe, till Jäkkvik, där jag var på kurs. På torsdagen vandrade han längs Kungsleden upp till Pieljekaise. Med sig tillbaka hade han, förutom onda knän, massor av fina fotografier. Jag fick ett teleobjektiv när jag fyllde år, som han lämpligt nog passade på att testa på sin vandring.

Nära toppen kunde han se Fjällgården.

En kompis på fjället


Efter kursens avslutning på fredagen, körde Owe och jag vidare mot Norge och Saltströmmen (Saltstraumen); ca 20 mil från Jäkkvik. Det var inte bara en transportsträcka, utan varje meter var upplevelse och fascination av landskapet.





Jag älskar de smala och krokiga fjällbjörkarna, som var gröna när vi åkte dit och gula när vi åkte hem.

Vi hyrde en stuga vid Saltströmmen (ca 3 mil från Bodö) fredag till måndag fm. Owe fiskade och jag målade och fotograferade.



Det var omväxlande väder, men absolut bättre än vad prognoserna visat.
Det är en fascinerande natur som finns här, förutom fjällen så är själva saltströmmen väldigt speciell. Den är världens största och snabbaste tidvattenström (40 km/timmen). På sex timmar förflyttas 372 miljoner kubikmeter vatten mellan fjordarna (omväxlande från den ena sidan av bron till den andra).

Det blir stora och djupa virvlar i vattnet när strömmen kommer. Det är svårt att fånga på bild...




På lördagen gjorde vi en utflykt till Bodö. Norge är inte precis platsen att shoppa loss. Men eftersom det var slutrea och 70% rabatt i en hel del affärer så tyckte vi, att vi ändå gjorde några små fynd... :-) Alltid kul!

Bodö hamn

På vägen tillbaka till Saltströmmen såg vi dessa klippor med ett par, flera centimeters djupa skåror formade av vattnet. Inget att gå på för mig, som har lätt för att vricka fötterna... 

En minnesrik vecka blev det med mycket färg och många naturupplevelser. På nätterna drömmer jag om det jag har sett och varit med om; färger och färgblandningar, "vått i vått", skuggor och speglingar... Nu och då kommer jag alldeles säkert att återkomma i bloggen med tankar, minnen och bilder från den här veckan.

4 kommentarer:

  1. Så härligt du verkar ha haft det!!! Underbart!

    SvaraRadera
  2. Vi hade GÄRNA varit med och sett de här fina platserna också! Men nåt ska man ju ha kvar att längta efter...Fina bilder med nya objektivet.

    SvaraRadera
  3. Ja, vi hade det jätte-bra, Mona!
    Grekland, det tar vi nästa gång när ni kommer!

    SvaraRadera
  4. Vi åker dit nästa helg =)!!

    SvaraRadera