Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 21 augusti 2011

Guds hand

"Guds hand", original av prof Carl Milles. Rest i Porjus den 11 september 1960 genom Porjus Konstgille.
Foto: Ingabritt (eller Harry?) Tomboulides

I dina levande händer

Herre, jag blir så rädd
när någon talar om dig
som om han hade dig i en liten ask

när min synd och ditt kors
ställs upp och löses
enkelt och smärtfritt
som en första gradens ekvation

när dina vägar och dina tankar
blir kartlagda och analyserade
och klarlagda och systematiserade
tills ingenting finns kvar
av smärtfyllt pulserande Liv
och andlöst Mysterium...

Herre, jag vill inte
ha dig i en liten ask.
Men jag vill att du skall ha mig
i dina händer
i dina levande händer
och i dina tankar
som är så mycket högre än mina tankar
som himmelen är högre än jorden.
Anita Wemmenborn, Som barn, EFS Förlageet, 1978


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar