Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 31 mars 2014

Att leva och lära

I dag har jag varit ledig som kompensation för att jag jobbade i lördags. Jag har känt mig ganska missnöjd med mig själv, har varit trött, har inte fått något "riktigt" gjort, har bara petat litet här och där... Men jag fick ett uppmuntrande meddelande på FB idag, som gjorde mig glad. Vad några uppmuntrande ord kan betyda!




Dessutom: För några veckor sedan bad jag min man beställa en (till) reabok av Bodil Malmsten. I dag kom paketet. Det var förvånansvärt tungt. Då hade min man beställt två böcker av B Malmsten, plus en stor och tung bok av Bengt af Geijerstam och Ylva Eggehorn, Det levande havet. En bok med fantastiskt vackra fotografier och inspirerande text. Vilken överraskning! Såå roligt det är med böcker!
 



På tal om böcker. När jag idag försökte finna inspiration och råd att komma en bit i mitt måleri - jag tycker inte att jag "får till det" - så hittade jag goda tips "för bra resultat" i akvarellmålning i en bok. När jag läser tipsen ser jag att dem kan man faktiskt tillämpa på livet överhuvudtaget.


Här är tipsen, som författaren Johan Ramberg gett i boken Akvarell lekfulla övningar och kreativa insikter, ICA Bokförlag, 2011. 




Obs! Det som står i parentes är mina egna tillägg.

Använd ett begränsat antal färger.
(Att kunna begränsa sig är väl bra på många områden i livet)

Balansera varje färg.
(Balans i bilden, balans i livet. Inte heller fel med luft/blanka ytor emellan färgerna)

Tappa inte bort bildens helhet.
(Så viktigt att se helheten! Inte fastna i detaljer)

Ta en tankepaus med jämna mellanrum.
(Så lätt att glömma bort när man är mitt i någonting. Lätt att bli otålig och försöka få allt färdigt på en gång. Färgerna behöver torka, innan nästa penseldrag, så behöver mycket annat "sätta sig"/landa innan nästa drag. Det är också i pausen man ser om det är balans i bilden, om perspektiven ligger rätt... Ramberg skriver: "Var lyhörd för vad som händer på pappret".)

Överarbeta inte bilden.
(Ett viktigt tips till mig. Det kan bli för mycket! På allt. Även det goda! Överarbeta inte, Birgitta!)

Lär dig att avsluta i tid.
(Ramberg skriver: "Var också hela tiden beredd på att sluta. Rätt som det är kanske bilden känns färdig - trots att du själv tänkte att du skulle måla ett lager till". Också det ett oerhört viktigt råd!)

Tack Johan Ramberg för mycket bra tips! Jag ska försöka leva mer efter dem både i mitt målande och varande.

Om jag tänker efter, blev det nog en rätt bra dag ändå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar