Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 12 mars 2014

Mamma Mu och Orange with malt whisky



I dag är jag hemma och är sjuk. Influensa, eller något liknande... förutom feber och värk, har jag mycket lite röst. När jag inte orkat ligga längre har jag tröst ätit mackor med marmelad som vi köpte i Stockholm förra helgen Orange with malt whisky och läst Mamma Mu. En och annan apelsin har det blivit också.


Whisky hör inte till mina favoriter. Men i marmelad var det gott!


Mamma Mu läser har legat på strykbrädan ett antal dagar av någon outgrundlig anledning. Jag tycker väldigt mycket om Mamma Mu. Så cool och "musig". Och näsvise Kråkan! "Ryck mig i fjädern!"





Boken avslutas med orden:

Varför mjölken blir vit
fastän gräset är grönt
är det ingen som vet.
Det är min hemlighet.

Mamma Mu läser
Jujja Wieslander (text) och Sven Nordqvist (bild)

Ja, det är mycket som är en hemlighet. Mycket som är obegripligt. Varför det är på ett sätt och blir på ett annat. När sker förvandlingen? Förändringen?




Här kommer en film inte om Mamma Mu och Kråkan, men något ditåt...
Klicka på pilen.

Det är en film av Cornelia Ryås, 2010.


)



2 kommentarer: