Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 20 mars 2014

Är det vår så är det vår!



I dag när jag åkte hem från jobbet kände jag mig glad för att det var torrt och bart på 97:an och ljust ute fast klockan var 17. Nu några timmar senare är det vitt på marken igen. Och enligt prognoserna blir det kanske inte så rolig dag väderleksmässigt imorgon - ändå är det vårdagjämning idag. Vårdagjämning har inget med temperatur att göra, utan med ljuset. Och ljuset kommer oavsett vad som händer i världen, om det snöar eller solen gassar på för fullt...


Så här såg det ut mars 2012 - 
i år har vi nästan ingen snö, i alla fall fram tills ikväll...

Det finns vissa "saker" som består, som man kan hålla sig till trots denna föränderliga värld. Jag hörde häromdagen ett program där de pratade väder. Ni vet, det finns vissa kriterier som avgör när man kan säga att det blivit vår. Ofta stämmer det med ens egen känsla. Men så kommer det bakslag. Det blir kallare och det kommer snö. Tar man bort vår-etiketten då och säger att det har blivit vinter igen? Nej, sa metrologen. Har det en gång blivit vår, är det vår, även om det tillfälligt blir vinterlikt.

Det är intressant. Och hoppfullt. Det finns vissa löften som består. Även om omständigheterna växlar och det ser hopplöst "tvärtom" ut. Det är inget velande fram och tillbaka. Är det vår så är det vår!




Jag tänker på löftet som gavs oss i dopet, att Gud vill vara med oss alla dagar. Alla dagar är inte vårliga och sköna. Det finns gott om bakslags-dagar. Inte känns det som om Gud är med alla dagar, eller hur? Men har Gud sagt det, så har Gud det. Löftet består även under snödrivorna.

Även om det inte känns, är det skönt att veta att det finns ett löfte, ett ljus som består, oavsett temperatur och temperament  i övrigt.

1 kommentar:

  1. Är det vår så är det vår - det känns tryggt!

    SvaraRadera