Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 11 maj 2013

Var varsam med ditt hjärta



I dag har jag varit på konfirmationsläger på Fagerviks kurs- och lägergård, utanför Piteå. Lägret började i torsdags och avslutas imorgon. På grund av olika anledningar har jag inte kunnat vara där förrän idag. Det var roligt att träffa dem alla! 



Precis när jag kom dit i morse var det morgonbön i fina kapellet.



Det var också i kapellet som sångstunden med Andreas var.



I morgon medverkar konfagruppen i gudstjänsten i Nederluleå kyrka kl 11 med en sång som övades idag.



Att vara på konfirmationsläger är inte semester varken för konfirmander eller ledare, det är intensiva dagar. Även om det är mycket som är både roligt och "rörligt".


Vädret har inte varit det bästa under lägret. I dag var det i alla fall uppehåll ett tag mitt på dagen så att det gick att genomföra en del uteaktiviteter.



Gården ligger vackert vid vatten. 

Arbetspassen har handlat om Tio Guds bud, hur de faktiskt angår oss än idag, om förlåtelsen och våra relationer "Du och jag". Allt går in i varandra och hör ihop.


Relation   Du och jag   Kärlek

En text lästes från konfirmationsboken Con Dios (av Johan och Kristina Reftel, Argument) under rubriken Kär och galen, den handlade om att lika nödvändigt som mat och sömn är för oss för att kunna leva behöver vi kärlek; både att ge och få kärlek. "Att älska någon är som att ge bort sitt hjärta till den personen" och det kan vara både underbart och fruktansvärt. Texten fortsätter: "Men hjärtan är ömtåliga. Om personen som får hjärtat inte behandlar det varsamt kommer det att gå sönder..... Så ta väl hand om hjärtan du får ta emot, och var varsam med ditt eget hjärta. Var inte rädd för att ge bort det, men ge det till rätt person......."


 

Kristusmonogrammet på klockstapeln.
Ett X och ett P ihopskrivet står för Jesus Kristus.
X är grekiskans K och P är det grekiska R:et. 
Sammanskrivna blir de en förkortning av Kristus.

1 kommentar:

  1. Kul att du hade med kameran!! Jag vet att Eva och Hanna gärna vill ha lite bilder till foldern!!

    SvaraRadera