Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 13 maj 2013

Dagens eko

Ljud, dofter, melodier, bilder kan väcka många minnen. Minnena i sin tur kan väcka skräck och oro, men också trygghet och ro. Allt beroende på vad man varit med om.


Farmors smörbytta



DAGENS EKO

Jag ligger i mörkret och halvsover
rullgardinen innesluter mig i rum
utan tid

Genom den halvöppna dörren
hör jag
Dagens eko och vädret

Han rör sig i köket, plockar, går
ibland med bestämda steg


Plötsligt är jag barn igen;
minns hur mamma och pappa gick upp tidigt på morgonen
kokade kaffe, åt frukost, småpratade
allt medan radion ostört förmedlade dagens nyheter och väder

Så tryggt och kärt det är med välbekanta ljud;
vattenkranen som spolar
radions röster och melodislingor som låtit likadant i decennier
välkända steg
porslinsskrammel

allt med goda syften


ett eko av dagar som varit 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar