Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 7 maj 2013

En dag bland många andra



Det är många tankar som snurrar runt i huvudet, det är mycket som händer och är på gång. Dessutom har jag förskräckligt ont i en tand. Jag var hos tandläkaren igår och hon slipade ner tanden och "dödade" den. Men jag har lika mycket värk ändå - så det blir väl fler dyra turer dit.

Här hade Christofer precis kommit hem från en promenad i Jordbro med sin farbror.
Farbror U hade köpt en "hip hop" hatt åt honom.


Betydligt roligare är att jag idag fick ett meddelande på mobilen. Ett SMS från sonen som då satt på  flygplatsen i Namibia. Hans jobbperiod var slut för den här omgången och nu är han på väg hemåt för att vara ledig i fem veckor. I morgon mitt på dagen ska han landa i Umeå. Tänk att det ändå går så snabbt att ta sig så långt.


Jag älskar den här bilden!
Christofers blommiga shorts smälter in bland farfars fina blommor.
För den som läser min blogg och inte känner mig, så måste jag berätta att min son är idag äldre än på bilden :-) Kanske 24 år äldre... Min man fotade av dessa diabilder härom dagen, jag blev sugen att visa dem.


Vår blomsterprakt är däremot inte så stor, som farfars en gång var - men vi gläds åt det lilla liv som finns.


Mera är på gång. Jag har en förkärlek till den här tiden då det gamla och nya blandas. Det påminner så mycket om livet i övrigt. Det gamla måste inte försvinna för att det nya ska kunna komma. Tvärtom så kan det gamla vara ett skydd mot frost och kyla för det "nyfödda". Ja, det gamla kan t.o.m. ge näring åt det nya.


Ja, så är det med oss människor också, vi bär med oss mycket som är gammalt samtidigt som vi ständigt får nya kunskaper, upplevelser och intryck. En hel del av det gamla är bra att ha med sig, sådant som i bästa fall gett oss lärorika erfarenheter, kunskaper, mognad... En del av det gamla behöver dock rensas bort och slängas. Så kan det vara med en del nytt som vi tagit till oss också.
Allt nytt är inte av godo.


De senaste dagarna har varit riktigt fina och varma dagar. Jag har själv mest hållit mig inne, eftersom jag har haft så ont. Men i dag var jag ute en liten stund och förundrades över hur mycket som händer varje dag nu.

Våren är en underbar tid på många sätt. Men det är också en tid då många mår dåligt. Både med allergier, depressioner, oro för framtiden... 
Döden når oss också under den vackraste vårhimmel.
Mina tankar går till människor som sörjer just nu.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar