Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 25 maj 2013

Varför väntade jag så länge?

Med gårdagens inlägg i bakhuvudet utifrån Tomas Tranströmers dikt Nocturne tänker jag mig att jag vågar öppna brevet som försöker tränga sig in i mitt liv:





Påträngande
kom det allt närmare

motvilligt tog jag emot


Förstod först ingenting
det var som ett främmande språk
ett obegripligt klotter


Behöll brevet i handen
lät blicken sakta vandra

   orden uppenbarade sig
  för mig
Försynt
la jag dem på tungan
smakade
   ett efter ett, säg;
   var de för mig?!


Jag rodnade
fnissade generat
och grät stillsamt


Mätt och omtumlad
reste jag mig upp
sträckte på ryggen
och gick med lätta steg


Orden dansade
uppsluppet
oförtröttligt


omfamnade
och
ville mig



-


Nu hänger brevet i guldram
i mitt hjärtas kammare




Det var inte förgäves



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar