Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 20 maj 2013

Alingsås

I dag har mamma och jag varit i Alingsås, mammas födelsestad. Det är en gullig stad, tycker jag. En stad med många konditorier, vackra alléer och väl bevarade gamla hus.

Det blev en nostalgisk vandring genom staden. Mamma pekade och berättade både det ena och det andra; var hon bott, gått i skola, arbetat, köpt kvällstidningen åt sin pappa osv

Här är huset som mamma bodde i från hon var sex år. Innan bodde hennes familj i en banvaktsstuga med utedass, vedspis och brunnsvatten. De tyckte att de fick så stort och modernt när de flyttade in här.

Fönstret längst till höger på nedre plan var deras "sängkammare" och de två nästa "salen".

Snett mitt emot var skolan som mamma gick i och den syster som är närmast i ålder med mamma.

Centralskolan hette den på mammas tid, nu Lendalhsskolan. Det står 1909 vid ingången, det var väl då den byggdes.

Här är allen (hittar inte apostrofen) som var mellan hemmet och Missionskyrkan, som mamma gått många gånger som ung, både glad och ledsen, berättade hon - många känslor väckte den sträcken.
I Alingsås besökte vi en ingift moster till mig. Lägenheten var fylld av tavlor som hon målat. Härligt!

Min mamma och moster i Långared har tittat tillsammans i ett riktigt gammalt fotoalbum, min morfars foton.

Det var roligt att höra dem; år, namn och minnen väcktes till liv. Av skratten att döma var det många glada minnen.
Det var ett vackert album med mycket fina svartvita foton.

I morgon vänder vi åter till Norrbotten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar