Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 30 juni 2011

Din rätt att vara gammal

Foto: B.R.

Att åldras är som att bestiga ett berg.
Man blir lite andfådd 
men får en mycket bättre utsikt.
Sagt av Ingrid Bergman (1915-1982)

I dag har vi firat maken, som fyller alldeles ojämnt. Det blir fest bara genom att få vara tillsammans; barnen, sonens sambo och min mamma. Det har varit soligt och mycket varmt - på gränsen till vad man orkar.

Hunden sökte skugga vid bilen. Foto: B.R.

Det är kanske ingen som riktigt vill se sig som gammal... men den här dikten tycker jag är vacker och befriande på något sätt. Den har jag ibland gett bort till den som fyllt 80, 90 år - men egentligen så kan vi som är lite yngre, men ändå inte unga, också ta åt oss av den.

DU HAR EN SKATT
Tag ut din rätt
att vara gammal.
Vem har sagt du måste
vara ung som våren
när ändå åren
sedan länge skrivit dagbok
i ditt hjärta
och tiden ristat runor
i din hud.

Du har en skatt som
du är ensam om i världen,
som dina dar och nätter samlat
och bevarat.
Att gömma den
bakom en falsk fernissa
är svek emot dig själv
och emot andra.

Tag ut din rätt
att vara gammal,
att vara litet grå och
trött av vägen.
Ditt liv är dyrbart
fast din kropp är sliten,
du har en skatt att ge
till dem som ser den.
Eva Magnusson, ... Och glädje, Dikter, Libris, 1978

Foto: B.R.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar