Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 23 juni 2011

Överraskningar

Solen gör oss glada och kärvänliga. Foto: B.R.

Solen överraskade i morse genom att lysa in genom rutorna! Å, så härligt! Äntligen! Lycklig strosade jag omkring i min morgonrock, efter en stund kom dottern upp i min andra morgonrock - vi satt vid köksbordet, hon åt frukost och jag läste tidningen. Efter en stund skällde hunden - och så kom nästa glada överraskning: min brorsdotter med minsta barnet. Så glada vi blev - om än lite generade i våra morgonrockar. Det var mysigt att få sitta och prata och snosa på lill-flickan.

Jag överraskade mig själv med att köpa nya gardiner till matrummet i dag. Jag har tittat såå länge, men inte hittat några som jag tyckt om. Jag hoppas att de här blir bra, ett par vita med lite vita broderier och hålsömn, tänkte att de skulle passa bra som sommar-gardiner till vara gamla furumöbler. Jag köpte dem på Bya-boden (Boden). De hade mycket att välja på och man fick god service!

I morgon är det midsommarafton och det har märkts både i affärerna och i trädgårdarna.
Jag fattar inte hur de som är 10 och 15 år äldre än jag, hur de orkar och klarar av att hålla så fint i sina trädgårdar. Jag kan bara rensa i rabatterna o.dyl. en stund innan jag får ont i både knän och rygg - det är tråkigt, för det är roligt när det blir fint ute.

Den vänstra krukan är från Secondhand-butiken (40 kr). Foto: B.R.


I går var vi på Second-hand butiken som Pingstkyrkan har här i Boden. De har verkligen jätte-mycket grejer för bra priser. I går tittade jag i första hand efter något att ställa ute tillsammans med blommor och krukor. När man köper så billigt som man gör där - och där pengarna dessutom går till goda ändamål, så kan man faktiskt även ha det stående på gården. Skulle det försvinna, gå sönder eller bli förstört av väder och vind, så har man ju inte förlorat någon förmögenhet. Då är det bara att köpa någonting nytt igen...

Kannan i mitten köpte jag för 10 kr!

Nej, nu måste jag försöka vara en duktig husmor och göra lax-pajen som jag tänkt... 
Vi är fortfarande utan både TV och Internet. Dottern har kopplat min Android-mobil med datorn på något för mig obegripligt sätt, så att jag skulle kunna skriva ikväll... ja, den tekniken... Men just nu har vi inte så goda tankar om Bredbandsbolaget - vi har varit utan internet, TV och (fast)telefon i en vecka nu!

Önskar er alla en fin midsommarhelg med eller utan teknik, med eller utan sol!

1 kommentar: