Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 7 juni 2011

Gå förbi dem!

När jag åker mellan hemmet och jobbet, så gör jag som många andra; lyssnar på skivor. Ofta blir det så att jag lyssnar många gånger på samma skiva innan jag kommer mig för att byta till en annan. Just nu lyssnar jag inte på sång och musik, utan en CD med och av Tomas Tranströmer. Suprise?! Att Tomas Tranströmer är en favorit, har ni säkert redan förstått. Det finns många dikter och strofer som är otroligt slående och sanna, tycker jag. Det finns två verser ur den långa dikten Guldstekel som jag tycker väldigt mycket om!

Den störste fanatikern är den störste tvivlaren.
Han vet det inte.
Han är en pakt mellan två
där den ene skall vara synlig till hundra procent
och den andre osynlig.
Vad jag avskyr uttrycket "till hundra procent"!

De som inte kan vistas någonannanstans än på sin framsida
de som aldrig är tankspridda
de som aldrig öppnar fel dörr 
och får se en skymt av Den Oidentifierade -
gå förbi dem!

Tomas Tranströmer, ur Dikter 1954-1989, Den svenska lyriken, Bonniers, 1997
(CD-skivan heter: Tomas Tranströmer Läser egna dikter, ur en serie som heter Författarröster, Sveriges Radios förlag).

Dörren finns på Älvsby Folkhögskola. Foto: B.R.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar