Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 19 juni 2011

Lyssna

Min sista dag före sommarledighet har jag tillbringat i sjukhuskyrkan. Det har känts som en meningsfull dag. Det var roligt att få återvända dit igen en dag - det är en otroligt spännande miljö nära livet och döden.
Det bästa som finns är när det blir ett riktigt MÖTE med en annan person, känd eller okänd, i Sjukhuskyrkan eller någon annanstans. Ett möte där man vågar stanna upp och verkligen se och lyssna på varandra. Vad mycket det kan betyda för båda parter!

LYSSNA
När jag ber dig att lyssna på mig
och du börjar ge mig råd
har du inte gjort det jag bad dig om.

När jag ber dig att lyssna på mig
och du börjar tala om för mig att jag inte
borde känna som jag gör,
trampar du på mina känslor.

När jag ber dig att lyssna på mig
och du känner att du måste göra något
för att lösa mina problem,
har du svikit mig, hur konstigt det än kan låta.

Lyssna! Allt jag begär är att du lyssnar,
inte pratar eller gör - bara hör på mig!
....

När du gör något åt mig som jag kan och behöver göra själv,
så bidrar du till min rädsla och min svaghet.

Men, när du accepterar som ett enkelt faktum att jag
känner som jag gör, oavsett hur irrationellt det kan vara,
först då kan jag sluta försöka övertyga dig och börja jobba på
att förstå vad som ligger bakom mina irrationella känslor.
Och när det är klart, är svaret också där och jag behöver inga råd.
Irrationella känslor blir begripliga när vi förstår vad som ligger bakom dem.

.....
Så var snäll och lyssna, bara hör på mig. Och, om du vill prata,
Vänta en stund på din tur; så ska jag lyssna på dig.

"Anonymus

1 kommentar: