Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 8 juni 2011

Den blomstertid nu kommer

Foto: B.R.

I dag har alla anställda i Nederluleå församling bjudits på vårlunch; grillade hamburgare, på Prästgården. Vädret var strålande fint och "somrigt". Det blev flera Tack, Välkommen och Adjö. Och så fick vi sjunga Den blomstertid nu kommer...

Det är märkligt - den psalmen gör någonting med mig - det känns någonstans i magen, jag upplever både vemod och förväntan. Precis som det var för 100 år sedan när jag gick i grundskolan och det var skolavslutning.

Tänk vad sånger och melodier kan väcka inom oss! Det är ett kommunikationsmedel som berör, utan att vi har kontroll - och kanske inte alltid förstår varför.

För min del så är det inte riktigt "sommarlov" än, men snart.




4 kommentarer:

  1. Och vem vann stegtävlingen, undrar jag nyfiket?

    SvaraRadera
  2. Ja, vad heter hon?! Lång, mörk, smal från Berky vann första pris och andra var Lena oxå från Berky!!

    SvaraRadera
  3. Och den tredje från Berky vann alltså inte... ;-) Men kul för dem :-)

    SvaraRadera
  4. Men visst är det så med Den blomstertid nu kommer att den har en märklig effekt! Jag får en klump i halsen och får inte fram en ton när jag nån enstaka gång får tillfälle att sjunga den...

    SvaraRadera