Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 28 juni 2011

Tystnaden




I natt sov vi i stugan för att våra ungdomar skulle få bättre plats i huset. Jag satte mig ute i morse och drack mitt morgonte och njöt av solen och tystnaden.. Trots att stugan inte är så långt från stan och det finns året-runt-boende i närheten, så är det alltid påtagligt lugnt och tyst. Det är så vilsamt för själen.


Så många ljud som framträder i tystnaden.
Det mesta på avstånd;
veden som klyvs hos grannen,
svag musik från ett hus längre bort.
Malmtågen som rullar förbi, ökar i intensitet, avtar och försvinner.
Fåglarnas kvittrande i olika takt,
den ena melodin som går in i den andres.

Någon hörs hosta till.

Närmast 
är träden;
vindens nästan öronbedövande sus,

- min egen andning.

I tystnaden finns utrymme.
Frihet
- och överraskningar...
B.R.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar