Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 14 mars 2011

Väder och vind

Vädret kan vi ju alltid prata om - om vi inte har något annat att säga... men det är icke att förakta! Det är något med vädret som fascinerar oss, hur föränderligt det är, hur det påverkar oss... Vädret är också något att hoppas på, drömma om osv.
Det har varit jätte-fina vårvinterdagar ett tag nu, mycket sol och milt. De två sista dagarna har det förutom solen och de relativt milda graderna snöat och blåst, drivit. Mindre kul, tycker jag. Jag har svårt för blåst, får ofta ont i huvudet då - så också idag. Det hjälpte inte med huvudvärkstablett.
Ja, vädret påverkar oss på olika sätt. Tänk, vad vi lovordar ljuset - ljuset betyder så mycket för oss, påverkar sinne och tankar. Men kan tyvärr också ge depressioner - ljuset blir kanske för avslöjande och starkt, för uppfordrande; man ska vara pigg och fräsch och vårfin - för att inte tala om allt damm och alla fläckar som blir synliga i hemmet...
Att tala om vädret är ofta en bra ingång till samtal, det är lite ofarligt och något som man alltid kan säga något om.

Jag tycker att Tomas Sjödin har uttryckt det så befriande och tänkvärt i sin bok Jag lutar åt Gud, Libris, 2010. Det är från sidan 155:
"Det finns viktigare ting att tala om än väder och vind, säger folk, och så pratar de om datorer som hängt sig och om konstiga tv-program som ingen gillar men alla verkar se. Jag tycker att vi borde prata mer om vädret. Och om allt annat som står utom vår förmåga att påverka. Vädret styrs inte av våra önskningar och liknar därmed själva livet."

Så här ser det ut på våran gata just nu. Tippning av snöskrap från gatan. Lite komiskt med "Tippning av avfall förbjuden". Snö är tydligen inte avfall.
Det känns inte riktigt aktuellt att börja titta efter vårblommor längs huskanten än...
Men fortare än vi anar så finns de där! Lika överraskande varje år.
Fotona är tagna av mig, inte speciellt vackra, men sanna. Så ser vår ute-verklighet ut just nu.
Blir det bara lite sol, så upplever vi snöhögarna på ett helt annat sätt. Då vill vi bara vara ute och njuta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar