Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 17 mars 2011

Mitt i världens oroligheter

Mitt i världens oroligheter, så händer våra egna personliga katastrofer - och glädjeämnen.
För min egen del så har min tjänst i Nederluleå församling förändrats i dagarna; från att ha varit sjukhuspräst på Sunderby sjukhus till distriktspräst  i Porsökyrkan. Tanken var att jag och min kollega bara skulle byta tjänst i tre månader - nu blir det tillsvidare tjänster istället, efter förfrågan från våra chefer och våra ja. Det känns spännande och roligt. Jag är oerhört glad och tacksam att jag har fått den här chansen. Samtidigt så är det naturligtvis inte så enkelt att lämna Sjukhuskyrkan - den har ju funnits i mitt liv sedan 1991 - även om jag inte hela tiden har haft tjänst där - men det tänket, inriktningen och intresset har jag burit med mig i 20 år. Det kommer naturligtvis att prägla mig fortsättningsvis också.

Längtan efter att utvecklas som präst och längtan efter att få jobba mer med gudstjänster, förrättningar och annat som det inte finns så mycket av i Sjukhuskyrkan, fick mig att tacka ja till erbjudandet.

Som alltid (hos mig) så kommer tankar och tvivel på mig själv och mina förmågor. Kan jag? Duger jag?
Jag får återvända till den dikt, som följt mig hela mitt vuxna liv och påminna mig om att i Någons händer duger jag, Mästaren av Bo Setterlind ur Trohjärtat, Bonniers, 1975.


Sjukhuskyrkan, Sunderby Sjukhus. Foto: B.R.

Sjukhuskyrkan. Foto: B.R.


Porsökyrkan. Foto från mobilen: B.R.

Porsökyrkans entré. Mobilfoto: B.R.


5 kommentarer:

  1. Jag tror att du kommer att göra ett kanonjobb!!! Lycka till! / Malin

    SvaraRadera
  2. Aha!! Spännande! Klart du kommer att fixa det! Du har så mycket att ge, det visar ju inte minst den här bloggen! Önskar dig allt gott i din nya tjänst!

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra arbetsplatser du har och har haft! Passar en estet som du. Hoppas verkligen du kommer att trivas! Kram Ingela i Trosa

    SvaraRadera