Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 8 mars 2011

Internationella Kvinnodagen

I dag på internationella kvinnodagen finns det naturligtvis mycket jag skulle kunna skriva om, fina texter att citera ... jag väljer att vara "from" och citera från en av de kvinnliga böckerna från Gamla testamentet, Ruts bok kap 1 v 16, 17 som handlar om två starka kvinnor, som gör sina val i livet. Rut säger till sin svärmor Noomi:


"Tvinga mig inte att överge dig och vända tillbaka.
Dit du går, går också jag,
och där du stannar, stannar jag.
Ditt folk är mitt folk,
och din Gud, är min Gud.
Där du dör, vill jag dö,
och där vill jag bli begraven.
Herren må göra mig vad som helst -
endast döden skall skilja oss åt".


Foto: B.R.

Noomi är en invandrarkvinna. Hennes man dör, men hon lever kvar i det främmande landet tillsammans med sina båda söner med hustrur. Efter tio år dör också hennes söner och Noomi bestämmer sig för att flytta tillbaka till sitt hemland. Hon förväntar sig inte att hennes sonhustrur ska följa med. Den ena sonhustrun Orpa stannar kvar i sitt land, medan Rut vill följa med sin svärmor.


Rut och Noomi behövde varandra.
Vi kvinnor behöver ofta varandra
- för att bli fria.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar