Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 3 mars 2011

Keltisk andlighet

På söndag kväll har vi Keltisk mässa i Porsökyrkan. I en slags mental förberedelse inför den har jag läst lite i Keltisk andlighet, av Harald Olsen, Cordia, 2000.
Vi har pratat om att tända i öppna spisen i kyrkans entré (kyrktorget) på söndag kväll. Och det passar extra bra när det är en keltisk mässa, för i de keltiska kyrkorna och klostren så var elden en symbol för Guds närvaro. Dag och natt, år ut och år in, skulle elden brinna. Det sägs att i ett av Irlands största kloster brann elden oavbrutet i mer än tusen år.

I den keltiska traditionen finns böner när man gav elden nytt bränsle på morgonen och när man dämpade den inför natten.

Foto: B.R.

Bön när elden tänds
Denna morgon, när jag tänder upp elden på härden,
ber jag att Guds kärleks låga
skall brinna i mitt hjärta,
och i allas hjärtan som jag möter i dag.

....

Må jag få värma dem som är ensamma,
de som har kalla och livlösa hjärtan,
så att alla kan få känna
den tröst som Guds kärlek ger.



Bön när elden dämpas för natten
Herre, bevara elden,
liksom Kristus bevarar oss alla.

...

Herre, låt den blossa upp
till liv i morgon bitti,
liksom vi skall uppstå
med Kristus till evigt liv.

Bönerna är ifrån Keltisk andlighet, Harald Olsen, Cordia, 2000.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar