Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 21 november 2013

På gator och torg, i kåk och höghus



I går kväll hade vi ett mycket fint Kultur-café i Porsökyrkan, tycker jag. Porsökyrkans kantor Lars Magnusson ledde sången och samtalade utifrån temat Vem är egentligen min nästa? Lars utgick ifrån psalmer och visor från 70-talet och påminde om de rörelser som pågick i samhället och i vår värld då. Tydligt var hur texterna var präglade av den tidens tänkande och engagemang. Det känns sorgligt att konstatera att dessa sånger som är minst lika aktuella idag sjungs alltför sällan numera.


Porsökyrkan

Många av oss som var med igår kväll var unga på 70-talet och kunde inte låta bli att le igenkännande  åt både budskapet och det som hände i våra liv då. För min egen del så var hela 70-talet ett mycket spännande årtionde.


 Porsön

En sång som vi sjöng var Tore Littmarcks, Gud älskar världen:

Gud går här på jorden,
han går på gator och torg.
I kåk och höghus bor den,
som vet vår glädje och sorg

 Det är en typisk text som väldigt mycket präglar min teologi och tro. Och det är faktiskt just sådana ord som jag tänker på när jag kommer till Porsökyrkan. Porsökyrkan ligger mitt i centrum av ett stort bostadsområde. När man är i kyrksalen ser man genom fönstren hur människor rör sig i kök och  vardagsrum i husen intill. Eller när man sitter i kyrkbänken under gudstjänsten kan man upptäcka att någon gått ut på sin balkong för att röka. Och ständigt går det människor förbi de stora fönstren... orden kommer så nära.


 Porsökyrkan


I strömmen av liv
i gatornas brus
vi skymtar ibland
ditt ansiktes ljus.
En gråt och ett skrik
ur ångestens djup
då rycker vi till
vi hör det är du,
då rycker vi till
vi hör det är du.

Anders Frostenson, Frihetens träd


Stockholm

Känner vi igen ropet, Guds ansikte i strömmen av liv i gatornas brus?

Anders Frostenson har också skrivit Jag behövde en nästa:

Jag behövde en nästa,
var du där, var du där?
Jag behövde en nästa,
var du där?
Och din tro och din ras
och ditt namn
gör det samma,
var du där?


Stockholm


Ofta återkommer mina tankar till Ylva Eggehorns dikt;  
För dom som frågar, 
 ur boken Ska vi dela - Jesus älskar dig, 1970, 1972.
Jag citerar andra delen av dikten:

Han har ju bara dina händer att uttrycka sig i
Han har ju bara din kropp att bli verklig i
som vinden har träden vill han ha dig
vad kan du vara annat än hans famn själv 
för dom som frågar: hur är den.


2 kommentarer:

  1. Har du text och musik till Gud går här på jorden? Jag minns den mycket väl men hittar den inte. Gärna om du har en länk till någonstans man kan lyssna på den.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym! Jag har ingen länk. Men jag tror att sången finns i samlingen Tillsammans. Känner du till den?

    SvaraRadera