Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 16 november 2013

Novena

Som jag skrivit om tidigare är det Loppis i Porsökyrkan imorgon, söndag den 17 november.
När jag var i kyrkan idag passade jag på att fotografera några av borden som är laddade inför morgondagen.








TACK ALLA GODA MÄNNISKOR SOM HAR SKÄNKT SÅ MYCKET BRA
TILL LOPPMARKNADEN!
Behållningen går till människor som drabbats av tyfonen i Filippinerna.


Kyrkornas globala vecka startar idag den 16:e och avslutas nästa söndag den 24 november.
Här kan du läsa om globala veckan

Under de här nio dagarna uppmanas och utmanas vi att gemensamt be en och samma bön, tillsammans eller var för sig.

En novena ber man just så; antingen för sig själv eller tillsammans med andra, i samband med en gudstjänst, andakt eller bara under en paus mitt i vardagen.
Novena kommer av latinska novem som betyder nio. Tanken är att under nio dagar ber många samma bön för något särskilt, en intensiv förbön under en specifik tid.


Bönen vi uppmanas att be är följande rader ur Franciskus bön:

O Herre, gör mig till ett redskap för din frid.
Där hat finns, låt mig få föra dit kärlek.
Där ondska finns, låt mig få komma med förlåtelse.
Där oenighet finns, låt mig få komma med enighet.

O gudomlige Mästare,
låt mig sträva inte så mycket efter att bli tröstad, som att trösta,
inte så mycket efter att bli förstådd, som att förstå,
inte så mycket efter att bli älskad, som att älska.


Visst, är du också med och ber denna bön fram till nästa söndag? En bön för oss själva och för hela vår värld.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar